دانستنی‌های مفید در رابطه با باتری

انواع مختلف باتری سمعک

با خرید هر سمعک، تعدادی لوازم جانبی وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توان سمعک را در شرایط بهینه نگهداری و استفاده نمود. علاوه بر کیف حمل سمعک و ابزار نظافت آن، باتری‌ها را می‌توان از لوازم ضروری استفاده از سمعک دانست. در این مقاله به بررسی انواع مختلف باتری سمعک و مشخصات آنها می‌پردازیم.

 انواع مختلف باتری سمعک

با وجود اینکه باتری‌های قابل شارژ موجود در بازار جهت استفاده در سمعک وجود دارند، هنوز هم شایع‌ترین نوع باتری سمعک، باتری‌های یکبارمصرف روی-هوا می‌باشند. به طور سنتی در باتری‌های سمعک از مقدار کمی جیوه برای کمک به رسانش و تثبیت اجزای داخلی باتری استفاده شدهاست. اما امروزه از جیوه در باتری‌های سمعک استفاده نمی شود. از آنجایی که باتری‌های روی-هوا با هوا فعال می شوند، یک برچسب مهر و موم کارخانه بر روی آنها قرار داده می‌شود تا باعث شود این باتری‌ها تا زمان استفاده، غیرفعال باقی بمانند. به محض برداشته شدن روکش روی باتری، روی داخل باتری با اکسیژن هوا واکنش داده و منجر به فعال شدن یا اصطلاحا روشن شدن باتری می‌شود. برای اینکه باتری سمعک در بهترین حالت شروع به کار کند، همانطور که در این مقاله نیز بیان شد، پس از برداشتن برچسب باتری، بایستی در حدود 5 دقیقه صبر نمود تا باتری به طور کامل فعال شود و بعد از این زمان، باتری را در داخل سمعک قرار داد. با برداشتن برچسب باتری، این باتری‌ها غیر فعال نمی‌شوند و تا مدت زیادی می‌توان آنها را نگهداری نمود. باتری‌های روی-هوا را می‌توان برای مدت 3 سال در دمای اتاق و محیط خشک نگهداری نمود. نگهداری باتری روی-هوا در یخچال هیچ مزیتی ندارد و می‌تواند باعث ایجاد تراکم در زیر برچسب شود، که می‌تواند عمر باتری را تا حدودی کاهش دهد. سمعک‌ها در اندازه‌ها و مدل‌های بسیار متنوعی و بر اساس توان مورد نیاز تولید می‌شوند. سمعک‌های بزرگ‌تر معمولا نیاز به باتری‌های بزرگتری دارند. علاوه بر این، سمعک افرادی که آسیب‌های شنوایی شدیدتری دارند، نیاز به قدرت بالاتر و در نتیجه باتری بزرگ‌تر دارد. در بازار، 5 سایز باتری سمعک وجود دارد که عبارتند از 5، 10، 312، 13 و 675. باتری سایز 5 از باتری‌هایی است که به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد. سایزهای دیگر باتری سمعک همگی از یک سکه 10 سنتی کوچکترند که اندازه دقیق آنها به قرار ذیل می‌باشد:
  • سایز 10: قطر 5.8 میلیمتر و ارتفاع 3.6 میلیمتر
  • سایز 312: قطر 7.9 میلیمتر و ارتفاع 3.6 میلیمتر
  • سایز 13: قطر 7.9 میلیمتر و ارتفاع 5.4 میلیمتر
  • سایز 675: قطر 11.6 میلیمتر و ارتفاع 5.4 میلیمتر
به دلیل اینکه سایز باتری‌ها را به سختی می‌توان به خاطر سپرد، سایزهای مختلف را با رنگ مشخص کرده‌اند که تشخیص آنها ساده‌تر شود. ‌

عمر باتری‌های سمعک

عمر باتری سمعک می‌تواند از 5 تا 14 روز بر اساس 16 ساعت مصرف روزانه باشد. طول عمر باتری بستگی به سایز باتری و توان مورد نیاز سمعک دارد.به طور معمول، باتری‌های کوچک‌تر دارای طول عمر کمتری نسبت به باتری‌های بزرگ‌تر هستند. عمر متوسط باتری‌های سمعک از قرار ذیل می‌باشد: اگر باتری سمعک شما عمر کوتاه‌تری دارد، ممکن است اشکال در سمعک شما باشد. در این صورت به متخصص سمعک خود مراجعه نمایید تتا اطمینان حاصل شود که همه چیز به خوبی کار می‌کند.

چطور می‌توان عمر باتری سمعک را افزایش داد؟

اگرچه هیچ روش قطعی برای افزایش عمر باتری وجود ندارد، ولی با رعایت نکات زیر می‌توان از هدر رفتن توان باتری جلوگیری نمود:
  • با خاموش نمودن سمعک و باز نمودن در باتری آن، از هدر رفتن توان باتری جلوگیری می‌شود. همچنین رطوبتی که در طول روز بر روی باتری نشسته است را می‌توان با این روش تبخیر نمود که هم برای باتری و هم برای سمعک مفید می‌باشد.
  • برای استفاده بهینه از باتری سمعک، همیشه آنها را در دمای اتاق نگهداری نمایید. گرمای زیاد و محیط‌های مرطوب مانند حمام می‌تواند عمر باتری سمعک را کاهش دهد.
  • همچنین باتری‌ها را نباید خارج از بسته‌بندی در جیب، کیف یا کیف‌دستی حمل کرد، جایی که ممکن است دیگر اشیاء فلزی مانند سکه یا کلید باعث ایجاد اتصال کوتاه و در نتیجه کوتاه شدن عمر باتری شوند.

برندهای مختلف باتری سمعک

کمپانی‌های مختلف و زیادی در ساخت باتری‌های سمعک مشارکت دارند که از بین آنها می‌توان به برندهای بنام و مشهور زیر اشاره کرد: در مقاله‌های بعد به بررسی و مقایسه تکنیکی انواع برندهای باتری خواهیم پرداخت.  

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید