دانستنی‌های مفید در رابطه با باتری

چرا نباید از دو نوع مختلف باتری به‌طور همزمان استفاده کرد؟

باتری شارژی

ترکیب انواع باتری

ترکیب باتری‌های غیرهمسان با یکدیگر

چرا نباید از دو نوع مختلف باتری به‌طور همزمان استفاده کرد؟

انواع مختلفی از باتری‌های قلمی در بازار وجود دارند که آلکالاین (قلیایی)، نیکل‌روی، نیکل‌هیدرید فلز، نیکل-کادمیم، لیتیوم و باتری‌های قابل شارژ از جمله این موارد هستند. باتری‌های قلمی یکی از رایج‌ترین گونه‌های باتری هستند که در دستگاه‌های الکترونیکی مدرن استفاده می‌شوند. اما صبر کنید. ممکن است برخی از باتری‌های قلمی در ظاهر یک شکل باشند، اما در باطن با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. اگر تفاوت انواع مختلف باتری‌ها و همچنین نحوه استفاده درست آن‌ها را بدانید، نه تنها طول عمر باتری‌ها افزایش پیدا می‌کند بلکه طول عمر تجهیزات الکترونیکی شما نیز افزایش پیدا می‌کنند.  

باتری آلکالاین

باتری‌های آلکالاین ارزان‌ترین و مناسب‌ترین گونه باتری برای افرادی هستند که سروکار زیادی با باتری‌ها ندارند. اما اگر از باتری‌های قلمی به شکل منظم استفاده می‌کنید، باتری‌هایی با قابلیت شارژ مجدد به میزان قابل توجهی در هزینه‌های شما صرفه‌جویی خواهند کرد. باتری‌های آلکالاین قلمی قابل شارژ به خوبی با دستگاه‌هایی که به جریان الکتریکی بالایی نیاز ندارند کار کرده و توان الکتریکی آن‌ها خیلی زود تخلیه نمی‌شود. دستگاه‌های الکترونیکی با جریان الکتریکی بالا به سرعت می‌توانند باتری‌های قلیایی را تخلیه کنند.

باتری لیتیوم و نیکل‌هیدرید فلز (NiMH)

باتری‌های لیتیومی هفت مرتبه بیشتر از باتری‌های آلکالاین عمر کرده و می‌توانند در شرایط بد آب‌وهوایی نیز پایداری بالایی از خود نشان دهند. بزرگ‌ترین عیبی که باتری‌های لیتیومی قلمی دارند در این است که نمی‌توان آن‌ها را دومرتبه شارژ کرد. در مقابل باتری‌های نیکل‌هیدرید فلز قابل شارژ بوده و برای محیط زیست هم خطری ندارند. این باتری در مقایسه با باتری‌های آلکالاین برای شارژ شدن به مدت زمان بیشتری نیاز دارند. این نوع از باتری‌های قلمی برای افرادی که از دستگاه‌های الکترونیکی همچون دوربین‌ها استفاده می‌کنند مناسب است. هر دو باتری مناسب برای دستگاه‌هایی هستند که به جریان بالا نیاز دارند.

باتری نیکل‌روی و نیکل کادمیوم

در ولتاژ 1.6، باتری‌های نیکل‌روی برای دستگاه‌هایی که جریان الکترویکی بالایی دارند مناسب است. باتری‌های نیکل‌روی نه تنها انتخاب جدیدتری به شمار می‌روند، بلکه برای محیط زیست هم مخرب نیستند. اما نرخ دشارژ خودکار در آن‌ها بالا است. باتری‌های نیکل کادمیوم در شرایط دمایی بالا و برای کاربردهای تجاری عملکرد خیلی خوبی دارند، اما سازگار با محیط زیست نیستند. البته در میان انواع باتری‌های شارژی پایین‌ترین ظرفیت و ولتاژ را دارند.

چرا ترکیب باتری‌های مختلف با یکدیگر خطرناک است

باتری‌های قلمی مختلفی که در بازار وجود دارند برای مصارف مختلفی ساخته می‌شوند. ترکیب آن‌ها با یکدیگر نه تنها کارایی را کاهش می‌دهد، بلکه ممکن است به دستگاه شما نیز آسیب وارد کنند. ترکیب دو نوع مختلف از باتری‌های قلمی همچنین احتمال نشت یا ترک برداشتن باتری را نیز به همراه دارد. همچنین به‌کارگیری باتری‌ از برندهای مختلف یا باتری‌های قدیمی و جدید با یکدیگر روی یک دستگاه نیز ممکن است همین نتیجه را به همراه داشته باشد. هر نوع باتری و هر نوع برندی از فناوری، ظرفیت و ولتاژ مختلفی استفاده می‌کند. ترکیب مدل‌های ناهمگون با یکدیگر اغلب باعث گرم شدن بیش از اندازه باتری می‌شود. باتری‌هایی که بیش از اندازه گرم شوند ممکن است منفجر شده یا به تجهیزات شما آسیب وارد کرده یا حتا برای خود شما خطرآفرین باشند. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که برخی از باتری‌های قابل شارژ از صفحات سرب و اسید سولفوریک در فرآیند شارژ و برقراری جریان استفاده می‌کنند. باتری‌های قابل شارژ مدرن حاوی فلز کلسیم هستند که در حین فرآیند شارژ گاز هیدروژن را تولید می‌کنند. گاز هیدروژنی که از باتری‌های آسیب دیده متصاعد می‌شود فرار بوده و قابل اشتعال است.

دیدگاهتان را بنویسید